کلینیک تخصصی تناسب اندام Fitness Clinic
وب تخصصی و آموزشی تناسب اندام  
قالب وبلاگ

به نام خدا

نرمی غضروف استخوان کشکک زانو

کندرو مالاسی پاتلا Patellar chondromalacia

نوشته ی عبدا... حمزه یی کارشناس و عضو رسمی انجمن فیریوتراپی ایران

                      استخوان کشکک ، استخوانی است نسبتاً گرد که در جلوی مفصل زانو قرار دارد و در هنگام حرکت زانو نیز حرکت می کند . این استخوان با هیچ استخوان دیگری مفصل نمی شود و هیچ رباطی به آن متصل نمی شود . همانطوری که در شکل زیر می بینید انتهای تاندونی عضله ی چهار سر ران بصورت یک تاندون مشترک در آمده و استخوان کشکک در بین دو لایه ی آن قرارمی گیرد .

                      کار و عملکرد استخوان کشکک عبارت است از کمک به حرکت مفصل زانو  از طریق حرکت عضله ی چهار سر ران .

نرمی استخوان کشکک یا کندرومالاسی پتلا چیست ؟

              در نرمی کشکک غضروف مفصلی ( مخصوصا قسمت داخلی آن ) به دلایلی نا مشخص  خشن و رشته رشته میشود .  در این بیماری در ابتدا غضروف استخوان که در پشت آن قرار دارد نرم می شود سپس حالت خشن و خط خطی پیدا می کند . در مراحل بعدی ممکن است تکه ای از غضروف جدا شود و در مراحل پایانی امکان جدا شدن حتی قطعه ای از استخوان کشکک نیز وجود دارد .

علت نرمی کشکک چیست ؟

               همانطوری که گفته شد علت دقیق آن معلوم نیست ولی عوامل زیر در بروز آن دخیل است :

1-انحرافات مادرزادی محور ران و زانو  مانند پا ضربدری که موجب می شود استخوان کشکک در جای خود قرار نگرفته و دچار کجی شود که می تواند به داخل، خارج و حتی عقب منحرف گردد .

2-فعالیت های شدید و سنگین ورزشی که بیشتر در پسران جوان به چشم می خورد و می خواهند خیلی زود قوی و نیرومند گردند .

3- بیحرکتی و عدم فعالیت دراز مدت که بیشتر در بانوان و دختران دیده می شود . چرا که ضعف حرکت موجب ضعف عضلات بخصوص عضله ی چهار سر رانی می شود .

4- ضربه ی شدید به زانو .

شیوع بیماری :

                    این بیماری در بین نوجوانان و جوانان بخصوص دختران شایع است . سنین شایع این بیماری  25 – 10 سال می باشد .

علائم بیماری نرمی استخوان :

1- درد :

                 می توان گفت اولین علامت این بیماری درد است که به نظر می رسد سایش ایجاد شده بین ناحیه آسیب دیده وقسمت داخلی زائده انتهای پائینی استخوان ران باعث ایجاد  درد است .

               درد غالباًدر قسمت جلوی زانو حس می شود و البته گاهی هم ممکن است به پشت زانو تیر بکشد .  حرکاتی مانند بلند شدن از صندلی ، بالا یا پایین رفتن از سراشیبی ، بالا و پایین رفتن از پلّه ، خم کردن همزمان زانوها (بخصوص در دامنه های حرکتی زیاد (، فعّالیت های جهشی ، دویدن ، چمپاتمه زدن ، دو زانو و چهار زانو نشستن می توانند باعث تشدید درد شوند .

2- دومین علامت ، قفل شدن موقتی زانو است . این قفل شدگی بعد از مدت کوتاهی بر طرف می شود .

3- صدای تق تق زانو هنگام خم و راست شدن .

4- احساس خشکی و سفتی در زانو بر اثر بیحرکتی نسبتاً طولانی که این حالت با حرکت ملایم بزودی بر طرف می شود .

5- در برخی از موارد تورم زانو که شایع نیست .

عوارض :

این بیماری در اثر درمان نشدن می تواند آرتروز زانو را بدنبال داشته باشد .

روش های تشخیصی :

پزشکان برای تشخیص دقیق نرمی استخوان کشکک از رادیوگرافی استفاده می کنند و گاهی برای تشخیص دقیق تر و بهتر MRI نیز تجویز می شود .تصوير اصلي را ببينيد

 

 

 

 

معاینه و تست :

            برای تست این عارضه ، بیمار به پشت دراز کشیده و پاها را دراز می کند . فرد دیگر دست خود را بر روی استخوان کشکک گذاشته و فشار ملایمی می دهد . در حین فشار بیمار عضله ی چهار سر رانی را منقبض می کند . در افراد مبتلا در اثر انقباض عضله چهار سر ران دردی در ناحیه ی زانو قدام زانو حس می شود .

 

درمان فیزیوتراپی نرمی کشکک :

           مهم ترین و بهترین درمان باین بیماری عبارت است از تقویت عضله ی چهار سر ران . قبلاً بارها تمرین تقویت عضله ی چهار سر ران یا کوادری سپس را توضیح داده ام . اما برای تکمیل مطلب بار دیگر تمرین تقویتی این عضله را توضیح می دهم :

1- تمرین بلند کردن پا که در بین ما فیزیوتراپیست ها با SLR معروف است .

برای انجام این تمرین به پشت دراز بکشید و زانوی پای سالم را خم کنید و پار دیگر را صاف کرده و حدود 30 درجه بالا بیاورید . تا 10 ثانیه نگه دارید و سپس پایین بیاورید . این تمرین را 5 تا 10 بار تکرار کنید .

2-  تمرین فشار پشت زانو به زمین :

                  برای این تمرین می توانید در دو حالت دراز کش به پشت یا نشسته قرار گیرید . زانوی پای سالم را خم کنید و پای مبتلا را صاف روی زمین قرار دهید . برای انجام بهتر تمرین می توانید یک پد یا حوله ی کوچک زیر زانو قرار دهید سپس با انقباض عضله ی چهار سر ران زیر زانو را به پد فشار دهید و 10 شماره نگه دارید . این تمرین را 5 تا 10 بار تکرار کنید .

3- بانداژ یا بستن زانو بند طبی برای ساپورت مفصل زانو و استخوان کشکک .

4- شنا و راه رفتن در آب بنحوی که عمق آب تا ناحیه یکمر بیمار باشد .

توصیه های درمانی فیزوتراپی :

1- اجتناب از دو زانو و چهار زانو نشستن .

2- اجتناب از بالا و پایین رفتن از پله . در صورت اجبار بآهستگی و یکی یکی پله ها را بالا و پایین روید .

3-  زیاد سرپا نایستید و پایتان فشار وارد نکنید .

4-  از شیب بالا و پایین نروید .

5- از زکاب زدن در دوچرخه متحرک و ثابت اجتناب کنبد .

6- در صورت نیاز از توالت فرنگی استفاده کنید .

7- در حین نماز از صندلی استفاده نمایید .

8-  از افزایش وزن خود جلوگیری نمایید .

درمان نرمی کشکک در طب سنتی :

                     در حین بررسی و مطالعات به روشهای درمانی نرمی استخوان پاتلا در طب سنتی برخوردم لذا بیان روشهای درمانی طب سنتی را خالی از لطف ندیدم . لذا از خوانندگان محترمی که به این بیماری دچارند و از روش های طب سنتی گفته شده استفاده می کنند درخواست دارد نتیجه ی درمان را بصورت یک کامنت به اطلاع حقیر برسانند .

1- ماساژ:

               تا بهبودی کامل؛ هر شب زانوها را با یک روغن مناسب مثل روغن زیتون تصفیه نشده، سیاهدانه، بادام تلخ، هسته قیسی، کرچک، کنجد، نارگیل و یا … ماساژ دهید. ماساژ را به آرامی و تا جذب کامل روغن به پوست ادامه دهید. پس از پایان ماساژ بهتر است روی ناحیه ماساژ را با یک پلاستیک فریزر بپوشانید تا میزان جذب روغن افزایش پیدا کند. مخلوط کردن مقدار کمی فلفل سیاه، دارچین یا زنجبیل با روغن، اثر درمانی آن را افزایش می دهد. معمولاً پس از یکی دو شب، کاهش فوق العاده ای در علایم بیماری ایجاد خواهد شد.

2- پوست تخم مرغ

            پوست تخم مرغ را شسته خشک و آسیاب کنید و به مدّت یکی دو ماه روزی نصف قاشق چایخوری از آن را با کمی عسل روی زبان خود ریخته قورت دهید. این مکمّل ساده سریعاً باعث ترمیم بافت آسیب دیده خواهد شد.

3- پودر سنجد :

              مصرف پودر سنجد نیز به عنوان داروی دیگر می تواند مدّ نظر باشد(روزی یک قاشق مربّاخوری در نصف استکان عرق زیره یا هر روز صبح یک قاشق غذاخوری با یک لیوان شیر و یک قاشق عسل (.

4- اجتناب از غذاهای سرد :

            در طول دوره درمان حتّی المقدور از مصرف غذاهای سردی خودداری شود.

5- با تأیید پزشک ، انجام حجامت زانو یا زالو اندازی این ناحیه ، یکی از بهترین اقدامات برای رسیدن به نتیجه درمانی مطلوب است.


موضوعات مرتبط: زانو، طب و تغذیه ی سنتی و اسلامی، توصیه های یک فیزیوتراپیست
[ دوشنبه دوازدهم دی 1390 ] [ 0:18 ] [ عبدالله حمزه یی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

باسمه تعالی
« وَ إنَّ لِبَدَنِکَ عَلَیکَ حَقاً»(عيون اخبار الرضاج2ص58ا)
بی شک بدن تو بر تو حقوقی دارد {که باید آن ها را ادا کنی و به آن رسیدگی نمایی}.

« اَلمُؤمِنُ القَوِیُّ خَیرٌ و أحَبٌّ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعیفِ»2 (همان)
مؤمنی که قوی و نیرومند باشد، در نظر من از مؤمنی که ضعیف باشد، بهترو دوست داشتنی تر است.
در بیان اوصاف سیمای رسول خدا ( ص ) در روایات می خوانیم :
× بدنش بسیار زیبا و اندامش متناسب بود .
× قامت رعنایش از حالت معتدل ، بلندتر و از بلند بالایان کوتاه تر بود .
× اندامی معتدل و عضلاتی درهم پیچیده داشت .
× بدن حضرتش بطور اعتدال محکم و مستحکم بود و حتی در دوران سالخوردگی عضلات و اعصابش محکم و مضبوط بود .
× فاصله ی بین دو شانه اش زیاد و به اصطلاح چهار شانه بود .
× راه رفتنش با وقار خاصی بود و با تانی قدم بر می داشت .

هدف از فعالیت وب تخصصی و آموزشی تناسب اندام ایرانیان ارائه دستورالعمل های لازم برای تناسب اندام و رفع مشکلات قامتی و بدنی
و برگزاری کلاس های تخصصی آموزشی خصوصی و گروهی بخصوص برای بانوان ایرانی است .

از انجایی که طبق تحقیقات بعمل آمده فیزیک بدنی دختران 14 ساله ی ایرانی معادل زنان 34 ساله ی اروپایی است و این امر مشکلات عدیده ای را برای آنان که محور سلامت جامعه هستند - حتی در مسایل زناشویی - بوجود آورده است ضرورت فعالیت این وبلاگ بیش از هر چیز هویدا می گردد .

از طرفی غالبا در کشور ایران فعالیت های تناسب اندام و چاقی - لاغری توسط افراد غیر کارشناس انجام می گردد اینجانب بعنوان متخصص فیزیوتراپی و کارشناس امر تناسب اندام فعالیت این وبلاگ را بر خود فرض و لازم دانستم .

تلاش می شود مطالب ارائه شده دراین وبلاگ تازه و بروز باشد و با عنایت به اینکه در کشور ما پیرامون مسائل تناسب اندام و نیز امور زناشویی مطالب کمتری بچشم می خورد غالب مطالب را از مقالات و متون خارجی تهیه و ارائه می نماید .
امید است مفید فایده قرار گیرد .
ضمنا این تمرینات به طریق اولی برای آقایان نیز مفید و بسیار کاربردی است.

منتظر راهنمایی کارشناسان ، اساتید و دوستان ارجمند هستم .
عبدالله حمزه یی
عضو رسمی انجمن فیزیوتراپی ایران
کارشناس تناسب اندام
مدرس طب و تغذیه ی اسلامی و سنتی
یوگا و پیلاتس
موضوعات وب